PAS OP! ER ZIJN KIDNAPPERS ACTIEF!

Kidnappers. Dat was het grootste gevaar in mijn jeugd. Dat vond mijn moeder. Dus ik mocht niet met vreemden praten, niets van ze aannemen en zeker niet met ze meegaan.

Inmiddels ben ik vijftig. Ik oog – van buitenaf gezien – volwassen. Maar nog steeds is het gevaar van kidnappers niet geweken. Dat zit zo. Ik borrel graag. Borrels geven mij bij uitstek de gelegenheid om met vreemden te praten (ik heb iets in te halen). Dat vind ik avontuurlijk, spannend. In de meeste gevallen levert het me boeiende gesprekjes op, gesprekjes die me weer een beetje in de mensheid doen geloven. En ook als borrelbabbeltrainer stimuleer ik mensen om contact te leggen met mensen die ze niet kennen. Dat is de enige manier om je netwerk uit te breiden. Meestal denk ik, mam, het valt best mee met die kidnappers.

Verbale ejaculatie

Toch heeft mijn moeder soms gelijk. Niet zelden blijkt mijn gesprekspartner een ordinaire kidnapper te zijn. Die kidnapper zit vaak in mensen van wie je het niet verwacht. Dan is er een leuk contact gelegd, een soepel en openhartig gesprekje op gang gekomen. Dan heb ik oprecht mijn best gedaan om de ander mijn interesse en aandacht te geven. En dan slaat hij (of zij!) toe. Altijd gebeurt dat op het moment dat ik zelf enthousiast ben over een onderwerp of wanneer ik iets persoonlijks inbreng en kwetsbaar ben. Zodra ik iets van mezelf laat zien, kaapt de kidnapper volkomen onverwacht het onderwerp van me af en neemt het gesprek volledig over. ‘Ja, dat heb ik ook gehad!’ of ‘Nou je dat zo zegt, ik zal je vertellen, toen ik…’ en de kidnapper is niet meer te stoppen. Dat doet de kidnapper niet één keer, nee de kidnapper is een veelpleger. Ik sta met lege handen. Ontheemd, kwetsbaar, en verbaal naakt. Ik zie mijn verhaal verdwijnen in de hapgrage mond van mijn gesprekspartner en vermalen worden tussen zijn speekselrijke kaken. Mijn verhaal is niet meer het mijne, het is van de kidnapper. Terwijl de kidnapper zo zijn behoeften bevredigt met de verbale ejaculatie van zijn eigen woorden denk ik: ‘Je had gelijk mam, kidnappers zijn een gevaar.’

Betere wereld

Zo’n kidnap kun je niet tegenhouden. Je kunt proberen tegen te stribbelen of de ander een halt toe te roepen, maar meer dan blauwe plekken in de relatie levert dat niet op. Het enige wat ik in zo’n situatie doe is tegen mezelf zeggen: Hugo, word zelf geen kidnapper! Ga er niet met het verhaal van een ander vandoor! Luister, geef aandacht, stel vragen en ga niet voor je eigen bevrediging. Zo hoop ik dat ik bijdraag aan een veilige wereld voor alle kwetsbare verhalen in de wereld. Voor persoonlijke verhalen die gehoord willen worden en willen leven in vrijheid.

Tags:, , , , , , , , , ,

Over FuroreHugo

Wonderzoeker en verwoorder.

Plaats een reactie