COMMERCIËLE AANRANDING

Ik ben als burger nergens meer veilig, overal word ik gezien als klant. Zelfs als ik gezellig sta te borrelen. Daar heb ik wat op gevonden.

Overal word ik geconfronteerd met reclame. Op straat en op de snelweg, op het scherm van mijn notebook en smartphone: waar ik ook kijk zie ik buttons, banners, reclameborden en billboards. Ik wil niet zeggen dat ik het prettig vind, maar ik ben eraan gewend geraakt. Waar ik echter niet aan kan wennen is aan commerciële uitingen op die spaarzame momenten dat ik mij even geen klant voel, maar Hugo, de burger. Bijvoorbeeld tijdens een borrel.

Krokussen

Tijdens een borrel reken ik op borrelpraat. Er is niets leuker dan een boom opzetten over een onbelangrijk onderwerp als de nieuwe kleur van de uniformen van de politie of het feit dat de krokussen dit jaar zo vroeg zijn. Of laat. Maar dan verpest iemand mijn feestje.

Zeg ik: ‘Ik maak het niet te laat, want ik wil niet in de file staan.’

Zegt hij: ‘Ach, als je een leuke auto hebt. Wat rij jij?’

En voor ik het weet word ik verbaal uitgekleed, gewassen en geschoren door een autoverkoper. God, wat heb ik daar een hekel aan. Denk je even veilig te zijn, een intiem gesprek te voeren van mens tot mens, word je commercieel aangerand door iemand die denkt dat hij een pak is, in plaats van een pak draagt.

Mentale lijst

Wat moet ik doen om dit te voorkomen? Een ja/nee-sticker op mijn revers dragen? Ik vrees dat ik het niet kan voorkomen. Maar ik weet wel hoe ik mijn laatste restje goed humeur kan bewaren. Ik zal u mijn drie favoriete technieken verklappen.

Op de derde plaats staat een bijzonder effectieve, maar laffe aanpak: weglopen met een smoes. Op de tweede plaats staat de confrontatie: dan vraag ik vriendelijk of we het s.v.p. niet over zaken hoeven te hebben, ik ben in burger. Maar met stip op de eerste plaats staat een techniek die ik nooit bewust heb ontwikkeld, maar die vanzelf in werking treedt als ik geen andere technieken inzet: meekletsen, en een mentale lijst samenstellen van producten en diensten die ik nooit, maar dan ook nooit ga aanschaffen. Zo ga ik dus nooit meer een Audi rijden, een website laten bouwen door de firma MasterLine, een keuken kopen bij SieMatic of overnachten in een Best Western hotel. En diep van binnen geeft dat zóveel voldoening…

Tags:, , , , , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: